
Quattro Stagioni on tanssitaiteilija Elina Pirisen, teatteritaiteilija Tom Rejströmin ja tanssitaiteilija Jenni-Elina von Baghin leipoma neliosainen näyttämötaidepizza. Siinä kohtaavat ilmeikkäät ja vivahteikkaat maut, vuodenaikojen kiperät tunnelmat, pastoraalifarssi, sukulaisuus- ja luontosuhteet, uusklassismi ja vanha modernismi, brutaali sävellys, poskettomat karaktäärisyydet, vuolas puhe ja ankarat asenteet, suuri kaunis tanssi, henkilö nimeltä Kevät, neliosaisuuden rytmi ja dislokaatio, Mummin ja Ukin tyhjät taskut, kesäinen tuuli ja ekspression työ.
Teoksen tekijät signeeraavat kukin palan pitsaa ja sekoittelevat mielivaltaisesti luovia visioitaan vivaldiaaniseen kiertoon. Luomisen tuska auttaa maailmasta johtuvaan tuskaan. Yksi vuodenaika kuuluu myös 14-vuotiaalle Olavi von Baghille ja hänen näylleen. Kun nämä neljä taiteilijaa kokoavat ajatuksensa, tietotaitonsa, visionsa, kokemuksensa, käytäntönsä ja politiikkansa, ja kun syvästi limittyneet taiteelliset virtaukset ja kemiat yhdistyvät topografiseen kvartettinäkökulmaan, syntyy uudenlainen mahdoton mutaatio. Bragen arkisessa ja ylevässä juhlasalissa elää yhteinen vuodenaikoihin liittyvä unelma, eli jokaiselle jotakin, eikä mitään kenellekään.
Tämä teos on osa Focus on the Local Landscape – Paikallisjälkiä -ohjelmaa Liikkeellä marraskuussa -festivaalin kehyksessä.
Elina Pirisen taiteellinen praktiikka ja kieli syntyy nykykoreografian ja -tanssin, taiderockmusiikin tekemisen, poeettisen kirjoittamisen sekä feministisen taidepedagogian rakkaudesta. Yhdessä teoksiinsa kutsuttujen taiteilijatovereidensa kanssa hän etsii inhimillisten, eläimellisten ja aineellisten luontojen maagisia ja intensiivisiä voimia – ruumiinavauksia ja fantasmaattisia ilmiasuja esitajuisiin, seksuaalisiin, tunteellis-älykkäisiin, hirveisiin ja elinvoimaisiin tunnelmiin. Hän puhuu luovan libidiaanisen, primäärisen ja maternaalisen todellisuuden puolesta. Keskiössä ovat subjektin ja yhteisön sekamelska, sisäinen ja ulkoinen fantasia, romanttinen sielu, obsessiot, painajaiset, päiväunet, tabut, suru, halu, epätoivo, syvä ilo, kärsimys, hiljaisuus, pelko, tyydytys, häpeä, lohtu ja toivo. Tekemistä ohjaa nykyaikainen psykoanalyyttinen syväluotaus ja enenevästi naiserityinen suuren näyttämön visio.
Pirinen johtaa Libidian Wonders -taideyhteisöä. Suomessa hän on tehnyt yhteistyötä mm. Tanssin talon, Zodiak – Uuden tanssin keskuksen, & Espoon teatterin, Kiasma-teatterin, Teater Viiruksen ja Mad Housen Helsingin kanssa. Kansainvälisesti hän on työskennellyt mm. Iceland Dance Companyn, Carte Blanchen, Spring Festivalin, Arsenic Lausannen, Hellerau Dresdenin, Buda Kortrijkin, Tanz im Augustin, New York Live Artsin, Seoul Performing Arts Festivalin ja ImpulsTanzin kanssa. Hänen teoksiaan ovat mm. Personal Symphonic Moment (2013), Meadow, meadow, meadow (2015), Concerto under Waterlilies (2016/18), Brume de Mer (2018), Rhythm of Poison (2020), Mortal Tropical Dances (2023) ja Doves and Bloods (2025). Vuonna 2022 hän sai esittävien taiteiden valtionpalkinnon ja tyttären. Pirinen emännöi uutta ruumiintaiteelle pyhitettyä residenssitilaa Wild Horses Atelier Helsingissä. Taiteilijana hän kuuluu kansainväliseen esittävien taiteiden agentuuriin Plan B.
Tom Rejström on Helsingissä asuva näyttelijä, esitysten tekijä, taiteellinen johtaja, entinen kuraattori ja nykyinen pedagogi. Hän viettää suuren osan työajastaan Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa näyttelijäntaidetta tutkien ja kouluttaen; tehden työtä, jota rakastaa. Hän on loputtoman kiinnostunut nykynäyttelijäntaiteen keskiössä olevasta esiintyvästä ruumista ja sen dramaturgisista yhteyksistä, kaiuista ja heijastuksista kunkin henkilökohtaiseen historiaan, maailmanhistoriaan, nykyhetken mahdottomuuteen ja kaiken tulevan epätietoisuuteen. Rejström uskoo, että transgressivinen, moninainen, filosofinen ja törmäyksiä & perseilyä täynnä oleva taide voi pelastaa, tai vähintäänkin lohduttaa. Hän työskentelee tiiviissä yhteistyössä dramaturgi-ohjaaja Otto Sandqvistin kanssa. Yhdessä he ovat luoneet teoksia muun muassa Teatteri Viirukseen, Helsinki Biennaaliin, Mad House Helsinkiin, Hangö Teaterträff -festivaalille sekä Konträr (SE) ja Vega -näyttämöille (NO). Rejström myös näyttelee menemään TV- ja elokuva-alalla, viimeisimpänä Boy next door- (2025) ja Last to brake (2024) televisiosarjoissa. Hän toimii myös laivalla kiertävän Skärgårdsteaternin johtajana ja on sekä Saimaan Teatterin että tutkimusryhmä Corpus Dramaturgicumin jäsen. Vuosina 2016–2024 Rejström vaikutti Hangö Teaterträff-festivaalin taiteellisessa johdossa. Rejströmin tärkeimmät ja tuoreimmat näyttämöteokset ovat Doves and Bloods (Teatteri Viirus & Libidian Wonders, 2024) ja Cowboy Försvunnen (Otto Sandqvist & Teatteri Viirus 2024.)
Jenni-Elina von Bagh on helsinkiläinen koreografi, tanssija ja kuraattori. Vuosina 2023–2025 hän on toiminut Zodiak – Uuden tanssin keskuksen taiteellisena johtajana. Von Bagh inspiroituu filosofisista teemoista ja niiden värähtelystä maailmassa. Hänen pääasiallinen tutkimuksensa tarkastelee ei-inhimillistä paradigmaa esitystaiteessa, keskittyen ihmiskehon ilmaisuvoimaan kompositionaalisena kysymyksenä. Häntä kiinnostaa nykyesityksen tapahtumallisuus, jossa huumorin ja tragedian liitospinnat kohtaavat ja luovat omaa kieltä maailmaan. Hän on luonut teoksia muun muassa Zodiak – Uuden tanssin keskukseen, Sivuaskel-festivaalille, Caisaan, Teatteri Viirukseen, Ehkä-tuotanto & Nykytaidetila Kutomolle, Suomen Kansallisteatteriin, New York Living Theatreen, Brut Wieniin ja MDT Stockholmiin. Hänen viimeisimpiä töitään ovat muun muassa Extramaterial (2024), As time goes by (2023), Void – A Psychodrama (2022) A Prologue (2020), Posthuman days (2018) ja A Life – a nomadic melodrama (2017). Von Bagh on työskennellyt vuosikymmenten ajan esiintyjänä kansainvälisesti koreografien kuten Kenneth Kvarnströmin, Deborah Hayn, Örjan Anderssonin, Josef Fruzeckin, Linda Kapetanean, Ina Christel Johannesenin, Helena Franzénin, Ikuyo Kurodan ja Jyrki Karttusen – sekä viime vuosina myös Elina Pirisen kanssa. Hän oli Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmän jäsen vuosina 2006–2015.Vuonna 2018 hän valmistui Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun koreografian maisteriohjelmasta. Vuonna 2000 hän valmistui Tukholman Tanssikorkeakoulun tanssijan koulutusohjelmasta. Von Baghin taiteellisen työn alustana toimii hänen perustamansa monitaiteellinen Open ended- yhteisö.
Olavi von Bagh on 14-vuotias helsinkiläinen nuori. Hän soittaa pianoa ja selloa, sekä harrastaa nykytanssia, hip hoppia ja jalkapalloa. Olavilla on kokemusta näyttelemisestä teatteri-, elokuva ja kuunnelmatuotannoissa. Luonto ja eläimet ovat hänelle tärkeitä.