
Mother Tongue on soolo kielestäni. Ongelmainen kieli, jossa sekoittuvat selviytymisen tarve ja katoamisen pelko.
Mother Tongue on ääneni ja sen kaiun välinen duetto. Ääni, joka ei anna periksi.
Mother Tongue on väliin asettuva olento. Fiktio, joka vaalii moninaisuutta ja muutosta olemassaolon voimana.
Lucía García Pullésin lähtökohta on, että identiteetti on henkilökohtaisten kokemusten muovaamia intiimejä narratiiveja, joita normatiivisuuden yliote pyrkii peittämään alleen. Omasta kuvitteellisesta, fiktiivisestä ja herkästä arkeologiastaan käsin García Pullés työskentelee äänenkäytöllisten ja kehollisten eleiden kanssa toisteisesti ja hellittämättä, ja kysyy: ”Kuinka voin antaa tilaa minussa asuville erilaisuuksille?” Mother Tongue käsittää kehon palimpsestina, dynaamisista, virtaavista, toisiaan kyseenalaistavista, tuhoavista ja vahvistavista narratiiveista koostuvana käsikirjoituksena, ja yrittää kaivautua kehon erilaisiin ajallisiin ja maantieteellisiin kerrostumiin. Näin teos tarkastelee kehoa elävänä arkistona, aktiivisena ja ylitsevuotavana muistina.
Mother Tongue kumpuaa feministisen mielenosoituksen muistosta, nykyhetkestä maahanmuuton kokemuksena sekä kaipuusta tulevaisuuteen, jossa voimme asuttaa reunoja. Henkilökohtaisen muistin, nykyhetken ja kuuntelulle avoimen tulevaisuuden yhdistävä teos kysyy, mitkä muodot ja äänet tulevat kuulluiksi.
Lucía García Pullés asuu Pariisissa, jossa hän toimii tanssijana ja koreografina. Hän näkee työnsä tanssin parissa leikkikenttänä selviytymisen kannalta olennaisten kuvitelmien ja narratiivien muodostamiselle. Hänen työssään teatterin elementit, äänitaide ja runollisuus ovat vuoropuhelussa, ja keho – tanssi – on aina läpileikkaava elementti. Häntä kiinnostavat identiteetin ja kollektiivisen muistin käsitteet, sekä kuvitteellisia identiteettejä rakentavat fiktiiviset kertomukset. Kehollisuus, jonka kanssa hän työskentelee, pyrkii monistamaan tällaisia olemisen tapoja näyttämöllä. García Pullésilla on koreografian ja komposition tutkinto Buenos Airesin Universidad Nacional de las Artesista (2013). Hän on yksi La Montón -kollektiivin (2013–2018) perustajista ja johtajista. Esiintyjänä hän on hiljattain työskennellyt koreografien Mathilde Monnierin ja Volmis Cordeiron kanssa sekä opettajana Marcela Santander Corvalánin kanssa. Tutkijana ja tekijänä hän on saanut apurahoja tanssin ja esittävän taiteen ohjelmiin Uruguayssa, Argentiinassa ja Ranskassa. Hän on kehittänyt Re.Verb-tutkimustaan, jota on esitetty Uruguayssa Festival Solos al Mediodíassa (2021) ja Festival Artdanthéssa Théâtre de Vanvesissa (2022).