Pitkäaikaisten yhteistyökumppanien Julia Giertzin ja Marie Toppin toteuttama ja esittämä Maze on koreografian ja äänitaiteen leikkauspisteessä luotu teos. Installaatio koostuu erilaisista resonaattoreista: jotkut niistä ovat metallisia, toiset puisia, erityiseksi rakennettuja kieli-instrumentteja, kaiuttimia ja liikkeentunnistimia. Yleisö kutsutaan istumaan äänien aallokkoon, jossa he kohtaavat oraakkelin arkkityypin. Hänen katseensa kautta koemme ajan jonakin toisteisena, jaksottaisena, epälineaarisena. Installaatio värähtelee sekä yleisön että esiintyjien liikkeiden vaikutuksesta – näin syntyy hienovarainen, mutta dynaaminen äänimaisema.

Valitsimme unohtaa, mitä ajattelemme tietävämme teatterista, tanssista, yhteistyöstä, musiikista, teknologiasta, yhteisöstä, tarinankerronnasta, esilläolosta, tilanteesta, tapahtumasta, intiimiydestä, kehosta, läsnäolosta.

Jätimme nuo ennalta määritellyt käsitteet taaksemme, jotta voimme etsiä niiden uusia muotoja.

Joten, niin kuin asianlaita usein sokkelon sisällä on, kuljemme taaksepäin, jotta voimme kulkea eteenpäin, monessakin mielessä:

Palaamme kohti kuolemaa, jotta voimme ymmärtää, miten elää.

Liitymme yhteen, jotta voimme taas ymmärtää teatteria.

Tavoittelemme lepäävää subjektia, jotta voimme tuoda esiin resonoivan objektin.

Vaadimme kehon veistoksellista voimaa takaisin kehoon, jotta saisimme sen tanssimaan.

Selvitämme musiikin alkua, jotta voimme kuunnella syvällisesti.

Kutsumme sinut kutsumaan itseäsi.

Näemme sinut, jotta voisimme tulla nähdyiksi.

Koska se, mikä oli aiemmin olemassa, tulee takaisin, uutena.

Tai no – ainakin se on toiveemme.

Julia Giertz ja Marie Topp ovat työskennelleet yhdessä yli kymmenen vuoden ajan. Monien yhteistyökumppanien kanssa he ovat luoneet useita koreografioita, kuten teokset Oceanic, Hail to the Good Listener, The Labyrinth ja True Random. Vuodesta 2019 heidän työtään on pääasiallisesti tuottanut Visible Effects koroegrafia-alusta.

Julia Giertz on äänitaiteilija. Hänen praktiikkansa perustuu äänen fyysisiin ja koreografisiin ulottuvuuksiin, jossa syntetisaattorit, manuaaliset ja elektroniset filtterit sekä livekoodaaminen muodostuvat instrumenteiksi ja ääniveistoksiksi. Pitkäaikaiset ja läheiset yhteistyöt kuvataiteilijoiden, äänitaiteilijoiden ja koreografien, kuten Marie Toppin, Camilla Barratt-Duen ja Tarek Atouin kanssa ovat keskeisiä hänen työssään. Hän on esiintynyt konserteissa ja teoksissa mm. Venetsian biennaalissa, Sonic Actsissa, Unsoundissa, Kunsthal Charlottenborgissa, MDT-teatterissa Tukholmassa ja Norrlannin Oopperassa. Vuodesta 2023 lähtien Giertz on työskennellyt ääniteknikkona Elektronmuskikstudionissa (EMS) Tukholmassa.

Kuin kokisi miljardi vuotta yhdessä tunnissa”, kirjoitti arvioija vuonna 2021 kuvaillessaan Marie Toppin teosta. Toppin teoksia leimaavaa on niiden meditatiivinen ja hypnoottinen vaikutus katsojaan. Käyttämällä hitautta hypertietoisuuden saavuttamisen välineenä ja rakentamalla maisemallisia näyttämötilanteita tanssijoiden liikkeen, äänen ja valon kautta, Topp luo teoksia, jotka mahdollistavat intensiivisiä emotionaalisia matkoja. Taiteellisissa yhteistöissä hän tekee esityksiä, jotka toimivat resonoivina tiloina ja tukevat sensorisia kohtaamisia, kehollista ajattelua, kollektiivista keskittymistä ja pohdintaa. Topp on tehnyt taiteellista yhteistyötä mm. Julia Giertzin, Mårten K Axelssonin, Igor Dobričićin, Margrét Sara Guðjónsdóttirin, Eric Andersenin ja muiden kanssa. Hän on Milvus Artistic Research Centerin residenssitaiteilija, ja hän on tehnyt yhteistyötä seuraavien organisaatioiden kanssa: Dansehallerne, MDT, MARC, Dansk Danseteater, Aaben Dans, Bora Bora, Inkonst, K3 Tanzplan Hamburg, Kampnagel, Atalante ja Dansstationen. Hän on saanut koulutuksensa Tanskan The National School of Performing Artsissa vuonna 2009.