Kaupunkidyke Rébecca Chaillon ja maalaislesbo Sandra Calderan ovat elämänkumppaneita niin lavalla kuin sen ulkopuolellakin. Heidän iloinen ja intiimi teoksensa La Gouineraie purkaa, hajottaa ja analysoi perheen muodostamisen merkityksiä ja kutsuu katsojat osaksi heidän rakenteilla olevaa kotiaan. Samalla, kun Sandra yrittää kuumeisesti rakentaa mahdollisimman monta romupuista pientä kotia, city girl Rébecca tulee antamaan maaseudulle mahdollisuuden. Rakennusmateriaalien ympäröimänä, tapettien ja muiden jokapäiväisten esineiden kanssa painien he etsivät kumpikin omaa paikkaansa uudessa perheessään ja kodissaan.

Juhlan, yksinäisyyden, fantasioiden ja epäonnistumisen hetket limittyvät tässä riemukkaassa ja herkässä teoksessa, kun Chaillon ja Calderan yrittävät eri tavoin muodostaa täydellistä perhettä. Vuorotellen he kysyvät toisiltaan kysymyksiä peritystä, keksitystä ja valitusta perheestä. He kysyvät: minkälaisia tapoja perheen muodostamiseen on olemassa, kun toinen on valkoinen, asuu entisen kumppaninsa ja heidän yhteisten lasten, sekä exän uuden perheen kanssa, ja toinen on musta, kaupunkilainen, ja viettää enemmän aikaa teattereissa ja matkoilla kuin omassa kodissaan? Tarjoamatta varsinaisia vastauksia näihin kysymyksiin he rohkaisevat yleisöä osallistumaan meneillään olevaan tutkiskeluun.

He inspiroituvat televisiosarjojen kulttuurista ja nauttivat perinteisten, valkoisten, heteronormatiivisten perhemallien hämmentämisestä. Kujeillen he tapailevat katolilaisen Pyhän Perheen kuvastoa, ja samalla tuovat näyttämölle heidän elämäänsä muistuttavan suuren sekamelskan. Monia kausia kattavan draamasarjan tavoin tämä esitys voi saada uusia käänteitä minä hetkenä hyvänsä.

Rébecca Chaillonin teos Whitewashing teki vahvan vaikutuksen Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla Caisassa vuonna 2024.

Rébecca Chaillon ohjaa työpajan, jonka Tanssille ry järjestää 10.11. osana Focus on the Local Landscape -ohjelmaa. Tutustu työpajaan täällä.

Sandra Calderan on kirjoittanut runoutta vuosien ajan – runoja, jotka ovat tarkoitettu lausutuksi, kuulluksi ja koetuksi. Näyttelijänä ja ohjaajana hän ymmärtää runollisen kirjoittamisensa live-esitystä vaativana fyysisenä, ruumiillisena omistautumisena. Näyttämöllä hänen runonsa tulevat täysiin voimiinsa. Vuonna 2013 Calderan perusti La Compagnie des Hauts Parleurs -teatteriryhmän. Hän tuotti ensimmäisen teoksensa, l’Envol (mykkäteatteri ja klassisen musiikin trio), ja toisen teoksensa vuonna 2021, Just Us (runo, tanssi ja performanssi), joka sai ensi-iltansa Scène Nationale d’Orléans -teatterissa. Kevyempää versiota, Just Us, Poèmes à Cracher (runo/musiikkiduo), esitetään yhä. Hänen työnsä on sitoutunutta ja poliittista, väsymätöntä unohdettujen, haavoittuneiden ja loisteliaiden elämien esiinjäljittämistä, ja runous on sen sydämessä. Vuonna 2023 hän toteutti nuorelle yleisölle suunnatun teoksen, jota inspiroi Jacques Prévertin lastenkirja L’Opéra de la Lune: Défile!

La Compagnie des Hauts Parleursin puitteissa hän tekee yhteistyötä kirjastojen ja teattereiden kanssa ja osallistuu myös kouluissa toteutettaviin kulttuurihankkeisiin.

Sandra Calderan on tehnyt useiden vuosien ajan yhteistyötä Cirque Queerin kanssa kirjailijana ja ohjaajana, Compagnie Monstran ja Lucía Soton, Compagnie Eranosin ja Flor Paichardin, Lou Trotignonin sekä Rébecca Chaillonin ja Compagnie Dans Le Ventre -ryhmän kanssa.

Rébecca Chaillon on ohjaaja, kirjailija, esiintyjä, RER Q -kollektiivin jäsen ja skorpioni, nouseva härkä. Aktivismi, väittelyt ja näyttämöllä alastomana esiintyminen ovat hänen toinen luontonsa. Hänen taiteellinen työnsä keskittyy teatteriin, esitystaiteeseen ja runouteen, ja tutkii valtaan perustuvia suhteita ja syrjinnän torjuntaan tähtäävää kamppailua. Työssään hän rakastaa käsitellä kehoissa vaikuttavia haluja ja väkivaltaisuuksia – ja tuoda siihen suuren määrän rakkautta, huumoria ja ruokaa.

Compagnie Dans le ventre -ryhmä, jonka hän perusti vuonna 2006, pyrkii toimimaan alustana vähemmistöidentiteettien yhteiskunnallisen aseman taiteelliselle tutkimiselle. Persoonallisella kirjoitustyylillään hän on käsitellyt teemoja, jotka ovat samanaikaisesti sekä intiimejä että poliittisia, ja luonut erilaisia teoksia, kuten: L’Estomac dans la peau (2011), bulimiaa käsittelevä sooloteos; Où la chèvre est attachée, il faut qu’elle broute (2018), urheilullinen ja taiteellinen teos, joka tutkii syrjintää naisten jalkapallon kautta; Carte noire nommée désir (2021), performatiivinen teos mustien naisten halun rakentumisesta; Plutôt vomir que faillir (2022), teos murrosiästä, joka kyseenalaistaa aikuisten luoman ja heitä varten tehdyn maailman.

Rébecca Chaillon toimii Théâtre national de Bordeaux en Aquitaine ja Théâtre Public Montreuil -teattereiden residenssitaiteilijana sekä yhteistyötaiteilijana Théâtre Sorano – Scène conventionnée -teatterissa Toulousessa.

Häntä edustaa L’Arche teatteritoimisto, joka on julkaissut hänen kokoelmateoksensa Boudin Biguine Best of Banane (2023), sekä kollektiiviset kokoelmat Décolonisons les Arts (2018) ja Lettres aux jeunes poétesses (2021).