“Olemme vieraassa maailmassa. Vain vaikea liike on mahdollista.”

­–Bayo Akomolafe

Koreografi Cherish Menzo tutkii hirviömäisyyttä teoksessa FRANK – jonka nimi viittaa myös Frankensteiniin. Tunnistettavan hirviöhahmon rakentamisen sijaan Menzo tutkii hirviömäisyyttä kehollisina uskomuksina ja kertomuksina, jotka kauhistuttavat ja pelottavat, mutta myös vetävät meitä puoleensa. Vääristäminen toimii teoksen koreografisena lähtökohtana ja työkaluna liikemateriaalin tuottamisessa – se nielaisee tanssin ja hajottaa sen rakenteen. Menzo tutkii rappeutumisen tapahtumaa; kuinka jokin hiljalleen hajoava, vähenevä tai heikentyvä voi vaikuttaa liikkeeseen.

Teos tarinoi Baka Gorongista, viljelymaiden ja kosteikkojen välissä sijaitsevasta paikasta, johon Surinamen orjuutetut ihmiset menivät salaa toimittamaan hollanitilaisten kolonialistien demonisoimia Winti-rituaaleja – ja suunnittelemaan pakenemista.

Menzon lisäksi näyttämöllä nähdään eri sukupolvien esiintyjät Omagbitse Omagbemi, Mulunesh ja Malick Cissé ja yhdessä he rakentavat esityksen, joka on jossain rituaalin, karnevaalin ja maailmanlopun välillä; jossa identiteetin sisäistetyt narratiivit haastetaan, jossa lihallisuus voi muuntua ja turmeltua sietämättömäksi, kunnes se räjähtää. Tanssijat ilmentävät paikkaansa maailmassa rikkonaisen, käsittämättömän liikkeen kautta samalla, kun heidän ympärillään olevat lavasteet lakoavat. Tämä yhä häilyvämpi, usein kauhistuttava ja väkivaltainen, takkuileva ja ennalta odottamaton maailma tuo meille muistutuksen varhaisista kauhuelokuvista, hiipivästä aavemaisuudesta, pimeyden värähtelystä.

FRANK on viimeinen osa trilogiassa, johon kuuluvat lisäksi Menzon aiemmat työt JEZEBEL ja DARKMATTER, jotka nähtiin Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla vuosina 2022 ja 2023. Teoksista muodostuva trilogia ei rakennu kronologisten tarinoiden tai tapahtumasarjojen varaan, vaan luo ennemminkin erilaisia tiloja, maailmoja, fiktioita ja keskusteluja, jotka käsittelevät mustuutta ja tuovat mustan kehon keskiöönsä, sekä pyrkivät tutkimaan afrikkalaisen diasporan useita intersektioita tunnistettavin, vertauskuvallisin ja abstraktein tavoin.

Tutustu teoksen maailmaan täällä.

Cherish Menzo (°1988, Alankomaat) on esiintyvä taiteilija ja koreografi, joka asuu Amsterdamissa ja Brysselissä. Taiteellisessa työssään häntä kiinnostavat kehon muuntautuminen näyttämöllä sekä erilaisten fyysisten kuvien kehollistaminen. Cherish työskentelee vääristämisen, hajoamisen ja dissonanssien kanssa irrottaakseen kehon sitä rajoittavista käsityksistä ja jokapäiväisistä ruumiillisista todellisuuksista, samalla alleviivaten ensisilmäyksellä tunnistettavien kuvien monimutkaisuutta ja ristiriitaisuutta. Häiritsemällä tuttuja lukutapoja ja -ohjeita hän pyrkii kohti Kummaa, Arvoituksellista ja Hirviömäistä, ja antaa sekä muodon että materiaalia spekulatiivisuudelle ja fiktioille.

Cherish valmistui Amsterdamin taideyliopistosta vuonna 2013 (urbaani nykytanssi) ja on siitä lähtien tehnyt yhteistyötä taiteilijoiden, kuten Eszter Salamonin, Akram Khanin, Leo Lerusin, Hanzel Nezzan, Benjamin Kahnin, Olivier Duboisin, Ula Sicklen, Lisbeth Gruwezin, Jan Martensin ja Nicole Beutlerin kanssa. Hän on luonut omia teoksiaan vuodesta 2016 lähtien: EFES (2016 – yhdessä Nicole Geertruidan kanssa), LIVE (2018 – Müşfik Can Müftüoğlun kanssa), JEZEBEL (2019), DARKMATTER (2022) ja KILLED AND EXTENDED DARLINGS: SUBTLE WHINE Teatteri Rotterdamin Welcome To Our Guesthouse -tutkimusohjelman puitteissa (2023).

Hänen teoksensa JEZEBEL palkittiin vuonna 2019 Amsterdamin FRINGE ja FRINGE International Bursary -palkinnoilla. JEZEBEL valittiin sekä Alankomaiden että Flanderin teatterifestivaaleille vuonna 2019, joilla esiteltiin raadin valitsemat, kauden parhaimmat teokset, ja sai arvostetun Charlotte Köhler -palkinnon Prins Bernhard -säätiöltä (Amsterdam) vuonna 2022.

DARKMATTER valittiin sekä Belgian että Alankomaiden teatterifestivaalille. Cherish sai DARKMATTER-teoksellaan BNG Bank Theater -palkinnon (2023) ja Alankomaiden Teatteriraadin parhaan ohjauksen palkinnon (2023). Lokakuussa 2024 hän voitti Gieskes-Strijbis Podium -palkinnon, joka on Alankomaiden suurin näyttämötaiteiden tunnustus, ja tarkoitettu uransa keskivaiheilla oleville taiteilijoille, joiden työ lisää Alankomaiden esittävien taiteiden laatua ja moninaisuutta.

Cherish Menzo on yksi tanssiorganisaatio GRIPin taiteellisista johtajista. GRIPiä johtavat Cherishin lisäksi koreografit Femke Gyselinck, Jan Martens ja Steven Michel.