”Teos viittaa pohjoisghanalaiseen sanontaan ’älä kiitä ruoasta, ruoka on ruokaa, ja jokaisen on syötävä’, mikä tarkoittaa, että kotona tai yhteisössä sinun ei tarvitse kiittää ruoasta. Ruoka on välttämättömyys ja on itsestään selvää, että kotona saa ruokaa.”

Don’t thank for the food on Antonia Atarahin ja työryhmän fasilitoima performatiivinen installaatio ja monikeskinen olohuone, joka keskittyy tarinoiden ja identiteetin kysymyksiin kodin, ruoan, hoivan ja levon teemojen kautta. Installaatio on BIPOC-yhteisöä ja radikaalia iloa juhlistava illallinen, jossa taide, kuten ruoka, on välttämättömyys, jonka pitäisi olla kaikkien saatavilla.

Tila on kuratoitu taiteellisen yhteistyön kautta, päätavoitteenaan tarjota tarinoita ja inspiraatiota BIPOC-yleisölle. Teos kutsuu kaikkia kokemaan tämän taidemuotojen sekoituksen ja osallistumaan keskusteluun taidetiloistamme ja siitä, mitä tarinoita kerrotaan ja kenen toimesta.

Antonia Atarah on ghanalaissuomalainen näyttelijä, joka on valmistunut teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön opinto-ohjelmasta. Hän on suorittanut lisäksi musiikkiteatterin ja teatteripedagogiikan opintoja sekä harjoittelun Ghanan Accrassa. Svenska Teaternin Ronja Ryövärintyttären pääroolin lisäksi Atarah on yhdistellyt työssään uteliaasti eri esittävän taiteen muotoja ja menetelmiä sekä toiminut eri ryhmissä Suomessa, Saksassa, Ghanassa ja Tansaniassa. Hän on tutkinut dekolonialistisia ja feministisiä lähestymistapoja esiintymiseen mm. teoksissa Armageddon (Sara Melleri, Sonya Lindfors ja Elina Pirinen) ja ONE DROP (Sonya Lindfors). Atarah uskoo kollektiivisuuteen ja taiteen saavutettavaksi tekemiseen. Työssään hän pyrkii laajentamaan ymmärrystä näyttelijyydestä ja näyttelijän roolista löytämällä moninaisuutta sen ilmaisussa.

Mirjam Yeboah on suomalaisghanalainen pukusuunnittelija, tekstiilitaiteilija ja Tekelepekele alusvaatebrändin omistaja. Hänen työnsä taustalla kulkee teemoja kuten identiteetti, kehollisuus, ympäristövastuu ja dekolonisaatio. Vuonna 2016 Yeboah valmistui Taiteen kandidaatiksi Lapin yliopistosta, jossa hän opiskeli vaatetussuunnittelua ja globaalikasvatusta, ja siitä lähtien hän on työskennellyt useissa projekteissa, esim. Svenska Teaternin ja UMK:n puvustuksessa. Tällä hetkellä Yeboah jakaa aikansa työskennellen varhaiskasvatuksen ja tekstiilisuunnittelun parissa.

Linus Atarah valmistui joukkoviestinnän ja sosiologian opinnoista Tampereen yliopistosta 1988, sekä suoritti aikuiskoulutuksen jatko-opinnot Haaga-Helia Ammattikorkeakoulussa. Hän on työskennellyt pääosin toimittajana ja kehityspolitiikan puolestapuhujana kolmenkymmenen vuoden ajan ja on Suomi-Ghana seuran perustaja, nykyään eläkkeellä.

Nana Thomson työskenteli Social Security and National Insurance Trustin (SSNIT) tiedottajana kolmentoista vuoden ajan. Hän valmistui viestinnän maisteriksi vuonna 2023 Helsingin yliopistosta. Thomson työskenteli kokkina Maailma Kylässä -festivaalilla viidentoista vuoden ajan Suomi-Ghana seuran nimissä, sekä kokkina Cafe Au Laitissa (ensimmäinen afrikkalainen keittiö Suomessa). Nyt hän on eläkkeellä ja työskentelee tapahtumissa, joihin kuuluu afrikkalainen ruoka. Lisäksi hän toimii Suomi-Ghana seuran koordinaattorina.

Katinka Ebbe on helsinkiläinen valosuunnittelija, jota kiehtoo valon, tilan ja kehojen vuorovaikutus. Hänen lähestymistapansa perustuu dramaturgisiin periaatteisiin, ja hän hyödyntää kaksoistaustaansa dramaturgian ja valosuunnittelun parissa luodakseen immersiivisiä visuaalisia kertomuksia. Ebbe pyrkii tutkimaan ja venyttämään valon mahdollisuuksien rajoja siinä, miten se muovaa tiloja ja tarinoita, luoden esityksiä, joissa valo ja varjo nousevat keskeisiksi hahmoiksi. Hän on koulutukseltaan dramaturgi (BA, Aarhusin yliopisto) sekä valosuunnittelija (BA ja MA, Taideyliopisto Helsinki).